Predškolska ustanova za darovitu djecu može organizirati:
a) Prošireni redoviti program
b) Poseban program za darovite tzv. Igraonicu
c) Individualni rad/mentorstvo
U protekloj pedagoškoj godini identificirali smo 41 intelektualno darovite djece i njih 10 uključili u rad Igraonice za potencijalno darovitu djecu od studenog do lipnja.
Ovakav rad s djecom u igraonici ima svoje dobre i loše strane. Dobre su što dijete dobiva mogućnost druženja sa sebi sličnima i još jedan način da zadovolji neke svoje specifične potrebe, a loše su etiketiranje i izdvajanje djeteta, čime se sva ostala djeca mogu osjećati manje vrijedna i važna.
Problem predstavlja i činjenica da se u igraonicu može uključiti najviše desetak (čak samo do 8!) djece, pa sva ostala djeca koja su identificirana kao potencijalno darovita u vrtiću ostaju izvan programa. Osim toga, ovakav rad iziskuje i znatna materijalna sredstva.
Rješenje je rad s darovitom djecom integriranom u odgojne skupine za što naš vrtić ima program rada verificiran još 2006. godine. NTC sustav učenja Ranka Rajovića i MENSE vrlo je koristan i praktičan način uključivanja sve djece u vrtiću u proces identifikacije i rada na razvoju potencijalne darovitosti.
I ove pedagoške godine nastavljamo poticanje razvoja darovite djece polazeći od pretpostavke da svakom djetetu predškolskog uzrasta treba pristupiti kao potencijalno darovitom i osigurati mu odgoj i obrazovanje koje će optimalno poticati razvoj njegovih mogućnosti. Nastavit ćemo identifikaciju potencijalno darovite djece, te njihovo uključivanje u Igraonicu, ali i rad s darovitom djecom integriranom u odgojne skupine.
a) Edukacija odgajatelja i primjena NTC sustava učenja
Ljudski mozak se razvija vrlo brzo, tako da je do sedme godine formirano preko 70 % neuralnih veza (sinapsi). Kako je suvremena znanost je otkrila da od broja sinapsi ovisi i razvoj intelektualnih sposobnosti, to je dovoljan razlog da se sa primjenom specijaliziranih programa za djecu počne što ranije.
NTC sustavom učenja potiču se i razvijaju intelektualne sposobnosti svakog djeteta, a posebna je prednost što se kroz ovakav pristup rano potiču i otkrivaju darovita djeca, te se pravilno usmjerava njihov razvoj. Kroz igru se mogu stimulirati mnoge veze među neuronima (rast sinapsi) te tako povećati sposobnosti za učenje i indirektno poticati razvoj svakog pojedinca. To znači da bi se dijete moglo stimulirati da pokaže neki oblik darovitosti, a daroviti se mogu poticati da budu još sposobniji i svestraniji. Edukacija odgajatelja koji prepoznaju darovitost i u mogućnosti su pravilno usmjeravati razvoj djeteta je vrlo važna, a primjenom NTC programa roditelji, odgajatelji i svi drugi u tom procesu mogu puno učiniti za razvoj bioloških potencijala djeteta.
Primjenom „MENSA – NTC sustava učenja“:
– Podiže se razina intelektualnih sposobnosti sve djece koja sudjeluju u programu
– Sprječava se poremećaj koncentracije i pažnje tijekom pohađanja škole
– Razvija se koordinacija pokreta i motorika
– Razvija se brzina razmišljanja i zaključivanja (funkcionalno znanje)
– Sva djeca imaju koristi od programa, posebno darovita
– Povećava se broj neuronskih veza, što uz specifične vježbe povećava kapacitet mozga za obradu informacija
Važno je da odgajatelji u svakodnevni rad unose elemente koji dokazano potiču mentalni razvoj djece kao i specifične vježbe koje razvijaju koordinaciju pokreta i motoriku i na taj način sprječavaju poremećaj koncentracije i pažnje u kasnijem razdoblju života. Isto tako je važno razvijati brzinu razmišljanja i zaključivanja (funkcionalno znanje) kroz koju će se pratiti darovitost djece.
NTC sustav učenja primijenit će u svojim skupinama odgajatelji koji završe MENSINU edukaciju u 3 etape:
1. Dodatna stimulacija razvoja sinapsi
a)Kineziološke aktivnosti, akomodacija oka, rotacija, ravnoteža
b) Grafomotoričke vježbe
2. Stimulacija razvoja asocijativnog razmišljanja
3. Stimulacija razvoja funkcionalnog razmišljanja
Iako nisu dio redovnog plana i programa rada u predškolskim ustanovama, ove vježbe se uklapaju u sve segmente rada.
b) Rad s darovitom djecom kroz igraonicu
Ovaj oblik rada nastavit ćemo i u ovoj pedagoškoj godini realizirajući zadatke kako slijedi:
Zadaci | Realizatori | Vrijeme realizacije |
---|---|---|
Prikupljanje podataka o novoupisanoj potencijalno darovitoj djeci | psiholog, odgajatelji | rujan |
Objedinjavanje prikupljenih podataka od ove i protekle pedagoške godine | Stručni tim za darovitu djecu,psiholog | listopad |
Dorada programa rada igraonice za darovitu djecu | pedagog, psiholog | listopad |
Identifikacija sve uočene djece, dijagnostika | psiholog | rujan, listopad, studeni |
Prikupljanje informacija o potencijalno darovitoj djeci putem Upitnika za odgajatelje | psiholog, odgajatelji | listopad |
Prijedlog odgovarajućeg oblika podrške darovitom djetetu i suglasnost roditelja | stručni tim za darovitu djecu | listopad |
Izrada plana i programa Igraonice za potencijalno darovitu djecu za 2018/19. godinu | psiholog i voditelji igraonice | listopad, studeni |
Uključivanje roditelja u proces identifikacije i podrške darovitom djetetu: individualni razgovori s roditeljima i Upitnici za roditelje | Stručni tim za darovitu djecu | studeni |
Informiranje odgajatelja o identificiranoj djeci sa svrhom osiguravanja odgovarajuće odgojne i o obrazovne podrške | Stručni tim za darovitu djecu, psiholog | studeni, prosinac |
Realizacija Igraonice za potencijalno darovitu djecu, svakog utorka | Stručni tim za darovitu djecu | Od studenog 2018. do lipnja 2019. |
Edukacija odgajatelja za NTC sustav učenja | Stručna služba i odgajatelji, MENSA | studeni |
Evaluacija cjelokupnog rada | Stručni tim za darovitu djecu | lipanj |
Suradnja s roditeljima, MENSOM, Centrom Bistrić i DV Cvit Mediterana, Udrugom za robotiku “Futura” | Stručni tim za darovitu djecu | tijekom godine |
Praćenje i vođenje dokumentacije o darovitoj djeci | psiholog | tijekom godine |
Izlet | djeca koja pohađaju igraonicu i odgojitelji | travanj |
c) Individualni rad/mentorstvo
Psiholog će raditi s identificiranom potencijalno darovitom djecom koja neće moći biti uključena u igraonicu zbog ograničenog broja. To uključuje praćenje razvoja djeteta i individualni rad s djetetom prema prilagođenom programu tijekom cijele pedagoške godine.
24 rujna, 2024
23 rujna, 2024
16 rujna, 2024